Makkelijker laadpaal voor VvE’s

Overheid biedt de helpende hand

De overheid wil graag de overstap naar elektrisch rijden bevorderen om de klimaatdoelen te halen. Om dit te realiseren zijn er voldoende laadpalen nodig. Laden duurt iets langer dan tanken, dus het is handig dat je een volle accu hebt wanneer je op pad gaat. Hiervoor zijn laadpalen in de straat bij je huis nodig en op plekken waar je stopt zoals bij een winkel of je werk. Dan kan de accu gevuld worden voor het moment dat je weer op pad gaat.

Bedrijven en particulieren kunnen relatief makkelijk worden overgehaald, die hebben het immers zelf in de hand. Bij een Vereniging van Eigenaren – 1,2 miljoen woningen in totaal – ligt dat anders, omdat er meerdere personen moeten instemmen. Hier biedt de overheid met twee maatregelen de helpende hand.

1. Subsidie voor deskundig advies

Veel mensen willen graag een oplaadpunt in de parkeergarage van hun woongebouw, maar lopen daarbij tegen de nodige vragen op. Want wat is een goede plek en hoe zit het met brandveiligheid? Ook moeten andere bewoners ermee instemmen. Een goed plan krijgt de neuzen makkelijker dezelfde kant op. Om mensen het nodige uitzoekwerk en kosten te besparen is er nu een subsidie waarmee 75% van de kosten van een expert (tot een maximum van 1500 euro) kan worden gedeclareerd.

2. Vereenvoudigen regelgeving

Daarnaast wordt ook de regelgeving eenvoudiger, waardoor er straks geen meerderheidsbesluit van de vergadering van eigenaars meer nodig is. Individuele appartementsbewoners kunnen dan zelf besluiten om een laadpaal in hun eigen parkeervak te laten plaatsen.

Concluderend

Door zowel de regelgeving te versimpelen als uitzoekwerk te elimineren, wordt de stap om laadpalen bij een VvE te laten plaatsen een stuk kleiner. Win dus vast advies in bij een onafhankelijke laadpaal expert. Dan kun je meteen actie ondernemen wanneer het regelwerk erop zit.

Meer tips voor wonen in een wooncomplex? Lees ook dit artikel over liftgebruik bij gemengd wonen.